Výstup na Hoher Dachstein

Publikováno: 19-09-2018 12:13:12
Kategorie: Cestování Rss feed

V pátek ukončuji pracovní týden a konečně vyrážím daleko za hranice všednosti. Jedu na Hoher Dachstein. Těším se na nové zážitky, na via ferráty, na nádherné hory a ledovce.

Cestou z Ústí nad Labem do Ramsau am Dachstein, si někde před Prahou otvíráme v naší dodávce pojízdné občerstvení. Vůně pečlivě připravených dobrot v podobě bramboráků alias uzeňáků, vanilkovokakaové buchty, obložených chlebů, zeleninového salátu a sladkého ovoce se line prostorem. Překvapivě tu chybí jen obligátní řízek. Atmosféra na zájezdu je skvělá, jen neustále kontrolujeme počasí a doufáme, že se aplikace opět mýlí.

Cesta za veselého hovoru ubíhá rychle a v jednu hodinu jsme na místě, popřejeme si dobrou noc a chumláme se do svých péřových spacáčků.

Lanovka na Hoher Dachstein

Lanovka. Foto: HOTROCK.cz

Ráno máme briefing a fasujeme kupu věcí - úvazky, via ferrátové sety, mačky, přilby, lana. Naproti tomu, pod přísným dohledem průvodce, cenzurujeme obsah batůžku a já smutně vyhazuji spoustu nezbytně důležitých věcí (parfém, ručník, apod.), které jsem si přivezla.

Stanice lanovky Dachstein

Stanice lanovky. Foto: HOTROCK.cz

Ani nemrknu a už jedu lanovkou na ledovec mezi štíty. Zatím to jde skvěle! Průvodce nám vypráví, co je to via ferrata, jak je to s těmi obtížnostmi, učíme se navazovat na sedák a prsák. Vše si oblékáme a utahujeme na svá těla. Pod skálou se učíme základy bezpečného pohybu na via ferratě, správné jištění a jdeme na to.

První metry na ferratě

První metry na ferratě. Foto: HOTROCK.cz

Začínám zdolávat první metry via ferraty. V pravidelném rytmu cvakám své karabiny, které vesele drnčí po ocelovém laně. V hlavě mi ještě chvilku lítají sem a tam nově nabité vědomosti, ale karabiny dál dělají to své cvak, cvak.

Je to supeeer, Alpy!

Je to supeeer! Foto: HOTROCK.cz

Ještě že občas přijde mlha nebo mrak, alespoň se tolik nebojím. Lezeme totiž hřebenovou via ferrátu, takže je pode mnou na obě dvě strany pořádná hloubka. Ale naštěstí není tato trasa technicky těžká. Bez větších problémů lezu svižně vzhůru, adrenalin mi stoupá v krvi a když v dálce zahlédnu začátek lanového mostu, v klidu si říkám, že tudy určitě nepolezeme.

Cesta lanovým mostem

Cesta lanovým mostem. Foto: HOTROCK.cz

Zkoprněle stojím uprostřed lanového mostu a vůbec nechápu, jak jsem se dostala až sem. Mrak zrovna odešel a já mam skvělý výhled. Bože ale proč? Pode mnou je jen prázdnota. Držím se zuby nehty a v dálce hypnotizuji našeho instruktora, který mě pozoruje, fotí a neustále povzbuzuje: "To dáš, to dáš!".

Lanový most je hračka

Lanový most je hračka :). Foto: HOTROCK.cz

Exponovaný úsek na obě strany

Exponovaný úsek na obě strany. Foto: HOTROCK.cz

Když překonám lanový most, jsem šťastná. Počkáme až most přejde poslední z nás a pak dál lezeme až na vrchol. Zrovna je tu mrak, takže nemáme vrcholový výhled, ale to nevadí. Zapisuji se do vrcholové knížky a jsem sama překvapená, jak moc mě to bavilo. Když si odpočineme, všichni se vracíme stejnou trasou zpět na ledovec.

Na vrcholu.

Na vrcholu. Foto: HOTROCK.cz

Zápis nesmí chybět

Zápis nesmí chybět. Foto: HOTROCK.cz

Sedm z nás si dobrovolně vylézáme krátkou, ale docela těžkou via ferrátu obtížnosti C, která vede k lanovce. Cesta to není dlouhá, ale už je to vyšší level. Na lanovce se odměňuji kapučínem a krkavci mi zobou z ruky.

Stále máme dobrou náladu

Stále máme dobrou náladu. Foto: HOTROCK.cz

Krmení krkavců

Krmení krkavců. Foto: HOTROCK.cz

Po lahodném občerstvíme, pokračujeme dál po ledovci kolem chaty Seethalerhütte a vlastně obcházíme vrchol Hoher Dachstein, který nás prý čeká zítra. Jdeme jako jeden tým, takový outdoor teambuilding, kde si navzájem pomáháme. Když dojdeme ke skalám, čeká nás poslední dnešní ferráta, kterou se dostaneme do dalšího údolí. Je tu málo sněhu, ocelové lano začíná výše nad zemí, takže první metry musíme vylézt po chytech. Tato zajištěná cesta není příliš dlouhá, a proto jsme brzy všichni v sedle.

Škrábeme se na vrchol

Škrábeme se na vrchol. Foto: HOTROCK.cz

Ze sedla slézám po ferrátě a dole pod sebou už vidím ledovec a po chvíli vidím v dáli i chatu Adamekhütte. Ledovec nejdříve překračujeme na druhou stranu a tam teprve scházíme dolů.

Osvěžení

Osvěžení. Foto: HOTROCK.cz

Celodenní pohyb v horách už je znát, i když jsem zvyklá několikrát týdně běhat, už cítím únavu. Těším se na chatu, která se pomalu přibližuje. Co asi bude dnes k večeři?

Za chvíli jsme na chatě

Za chvíli jsme na chatě. Foto: HOTROCK.cz

Když přicházím k chatě, zažívám nejkrásnější chvíle dnešního dne. Nastávající západ slunce zrovna osvětluje a nádherně barví celé údolí, chatu a hlavně okolní skalní věže. Ač je tato příroda drsná, nehostinná a dá zabrat se sem dostat, je to tu naprosto překrásné. Sedáme si na terasu, pozorujeme západ slunce a čekáme, až dojdou ostatní členové naší skupiny.

Krásný západ slunce

Krásný západ slunce. Foto: HOTROCK.cz

Na chatě je to skvělé, je tu teplíčko a máme připravenou tříchodovou večeři. S chutí se do ní všichni pouštíme a později večer hrajeme hru Aktivity.

Plni optimismu vstáváme do dalšího dne. Při snídani opět dostáváme skvělý servis, stejně jako včera. Při placení mam radost z padesátiprocentní slevy na ubytování díky mému pojištění Alpenverein.

Ledovec

Ledovec. Foto: HOTROCK.cz

Známým kamenným terénem stoupám směr Dachstein. Výše po ledovci dojdu až do sedla, kde začíná via ferráta vedoucí na vrchol. Na tomto místě svačíme a čekáme, až budou všichni připravení na lezení. A jde se na to! Nahoru skoro letím, jak jsem zvědavá na ten vrchol Dachsteinu.

Za chvíli tam budeme

Za chvíli tam budeme. Foto: HOTROCK.cz

Včerejší praxe je znát, dnešní ferráta pro nás není těžká, a proto plynule stoupáme k vrcholu. Je krásný den, svíti slunce, ale docela fouká.

Už jsme skoro v cíli

Už jsme skoro v cíli. Foto: HOTROCK.cz

Stále máme úsměv na rtech

Stále máme úsměv na rtech. Foto: HOTROCK.cz

Nahoře jsem dojata, skvělý výhled a velký železný kříž ozdoben tibetskými vlajkami. Krása! Vystoupila jsem už na více kopců, ale tohle místo má fakt genius loci. Tahle hora mě začíná svádět.

Poslední metry a jsme tu!

Poslední metry a jsme tu! Foto: HOTROCK.cz

Ahoooj z vrcholu Dachstein

Ahoooj z vrcholu Dachstein. Foto: HOTROCK.cz

Když si odpočineme a uděláme vrcholové fotky, začínáme sestupovat. Cesta dolů je opět via ferráta. Takže klesám a stále přecvakávám ty dvě karabiny, cvak, cvak. Už ani nevím, jak se jmenuju. Cvak, cvak, ale kolem sebe vidím krásné kopce a pod sebou hluboké tajuplné údolí.

Teď už nás čeká jen sestup dolů

Teď už nás čeká "jen" sestup dolů. Foto: HOTROCK.cz

Když jsme všichni zpět dole a jdeme po urolbovaném ledovci k lanovce, shodujeme se, že tato sestupová ferrata byla lezecky asi nejhezčí.

A jsme dole, teď půjdeme k lanovce

A jsme dole, teď půjdeme k lanovce. Foto: HOTROCK.cz

Na lanovce jsem sice unavená, ale naprosto spokojená. Myslím, že jsme šťastní všichni a hlavně bohatí o nové úžasné zážitky, se kterými sjíždíme lanovkou dolů na parkoviště. Zájezd na Dachstein mě a řekla bych, že i ostatní jednoznačně dostal!

Pecka zájezd, famózní via ferraty a super ženy v akci

Pecka zájezd, famózní via ferraty a super ženy v akci. Foto: HOTROCK.cz